یک اتفاق بسیار جالب قرآنی در روز عید غدیر خم


علی اصغر باقری

بسیاری از مردم سعی شان بر این است که هر روز بخصوص صبحها تلاوت قرآن داشته باشند بنده نیز معمولاْ روزانه نصف حزب قرآن به منظور ختم آن به ترتیب تلاوت می نمایم. اما امروز مصادف با عید سعید غدیر خم بود و طبق روال قرآن را برای تلاوت باز نموده و قسمتی که باید تلاوت می کردم آوردم. ابتدا این آیه برایم جلب توجه نمود.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (آیه 54 سوره مائده)

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هر كس از شما، از آيين خود بازگردد، (به خدا زيانى نمى‏رساند؛ خداوند جمعيتى را مى‏آورد كه آنها را دوست دارد و آنان (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نيرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد مى‏كنند، و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى ندارند. اين، فضل خداست كه به هر كس بخواهد (و شايسته ببيند) مى‏دهد؛ و (فضل) خدا وسيع، و خداوند داناست. (54)

از اطلاعاتی که قبلاً داشتم به ذهنم آمد که یکی از مصادیق این آیه مردم ولایت مدار ایران هستند که خداوند متعال خبر از ایمان آنها داده بود.

و آیه بعد که همه می دانند در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است.

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (آیه 55 سوره مائده)

ترجمه: سرپرست و ولى شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند؛ همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند. (55)

چند آیه بعد تعجبم بیشتر شد و آن آیه فرمان خداوند متعال در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری به پیامبر گرامی اسلام (ص) در معرفی نمودن حضرت علی علیه السلام به جانشینی بود.

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (آیه 67 سوره مائده)

ترجمه: اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد؛ و خداوند، جمعيت كافران (لجوج) را هدايت نمى‏كند. (67)

بسیار خشنود شدم و الله اکبر گفتم که چگونه نوبت تلاوت این قسمت از قرآن برایم در روز عیدالله الاکبر عید سعید غدیر خم روزی ام شده بود.

امیداواریم ما مردم مسلمان و ولایتمدار ایران همچنان که گمان خوبی از سوی خدای متعال به ما شده و اهل بیت عصمت و طهارت هم عنایت خاصی به ایرانیان داشتند هر روز بر ایمان و اخلاصمان بیافزائیم و مصداقی از آیه 54 از سوره مائده باشیم که در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نيرومند باشیم و نگذاریم که شیاطین جن و انس خللی در این مسیر وارد نموده و ما را منحرف نمایند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا